Őrjöngő Farkas 2009.11.03. 22:24

MI A FASZOMAT IS SAJNÁLSZ TE AKKOR, ÖREG?

A Márki a minap egy londoni kávéházból írt, azt állítja, visszaemlékezéseimben újra meg újra feltűnik az önsajnálat motívuma. Szeretném kijavítani, valamit rosszul értett. Nem tűnik fel, folyamatosan jelen van, az önsajnálat létem egyetlen értelme, az egyetlen tevékenység, mely éteri élvezetet okoz nekem. 

Komolyra fordítva a szót: valamit rosszul fogalmazhattam akkor itt-ott, merthogy a legkevésbé sem sajnálom magam. Már hogy sajnálnám? A sztorim tele van szerencsés fordulatokkal és mások nagy adományaival, rengeteg értékes dolgot mondhatok magaménak, és alapvetően kényelmes, szép életem van. Meglepő, hogy ilyen körülmények közt olyan gyakran telepszik rám a rosszkedv – ez valószínűleg valami élettani sajátosság. De emiatt legfeljebb dühös lehetek, sajnálatot egy mákszemnyit sem érzek önmagam iránt. Az életem olyan, amilyennek berendeztem, úgyhogy csak magamat okolhatom szinte mindenért, amúgy meg jól megvagyok benne rengetegszer, csak szeretek zsörtölődni. Időm sincs, hogy sajnáljam magam, a hosszas nyekergés a tétlen lustálkodás egy formája, erre nem érek rá. Gyakori rosszkedveim amúgy nemigen befolyásolják hatékonyságomat: sokat éltem ilyen kevés év alatt, milliónyi élményt halmoztam fel, és egy átlagos nap meglepő mennyiségű elintéznivalón vagyok képes átverekedni magam, amire büszke vagyok.

 

De amúgy is: miért meglepő a sok sötét tónus, a baljós gondolatok, a vívódás? Nem viharból áll-e főleg az élet? Egyesek talán képesek ezt a tényt elkendőzni önmaguk elől, én viszont nem. De a viharok, félelmek, bosszankodások és vívódások ábrázolása csupán az időjárás lefestése az út során: azt nem írom mellé, hogy jaj, de szerencsétlen vagyok, hisz nem is gondolom így. Egyszerűen csak sok a megvívni való harc, de igyekszem felszegett fejjel, jól megvívni őket, aztán tovább haladni. Hazugság volna azt írnom, hogy pompás reggelem volt – a magamfajta embernek ritkán van pompás reggele. De ettől még nem sajnálom magam. (Sőt, röhögnöm kell néha ezen a barmon, aki vagyok.)

 

A Márki erre majd azt mondja, semmi szükség a magyarázkodásra: nos, csupán a véleménye nyomán felötlött gondolatokat fogalmaztam meg válaszként.

 

Mennyire hiányoznak közös esti futásaink! Sokat meséltünk egy-egy hétköznap viharairól: emlékezetem szerint én mindig körültekintően megvigasztaltam a Márkit, aki viszont az én történeteimet önsajnálatnak vagy nyafogásnak minősítette, majd felháborodott válaszomra nagyvonalúan legyintett, és elmosolyodott: ugyan, nem kell magyarázkodni. Nem volt ám kibaszott idegesítő, ne higgyék… Szerencsére én is felbosszantottam minden alkalommal őt, mivel a fáradság okozta tompaság és egyéniségem szürkesége miatt mindig ugyanazt a három-négy gondolatmenetet adtam neki elő az összes margitszigeti estén.

 

Azóta már konditerembe járunk, ahová Medic is velünk tart, és mindhárman folyton sajnáljuk és sajnáltatjuk magunkat, és remekül szórakozunk… Az ábrán a Márki látható, amint a konditerem recepciós pultjának dőlve flörtöl a büfés csajjal.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://orjongo.blog.hu/api/trackback/id/tr51497232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le Marquis 2009.11.10. 00:28:29

Mélyen Tisztelt Kapitány,

Mint azt Ön is nagyon jól tudja, esti futásaink alkalmából problémáinak ecsetelésénélsokszor éltem az irónia övön aluli, ám egyszersmind szórakoztató és nemes fegyverével, melynek Ön is szakavatott és remek ismerője, továbbá alkalmazója. Eme mellékes lábjegyzet mindösssze a teljes kép árnyalását hivatott szolgálni és elsődlegesen a külső olvasónak szól.

AZ Ön alázatos tisztelője (ja, persze :))

Le Marquis

JanCsi 2009.11.10. 18:23:47

Márki figyelmébe ajánlom a melankolikus személyiségtípus jellemzésének egy szeletét. Nekik kell, muszáj szenvedniük. Ha túl jól érzik magukat akor azért, ha nem akkor azért. Mint a levegő...

"Más típusok számára sokszor érthetetlen, hogy egy ilyen különleges és gazdag lelkű személyiség miért gyötrődik ennyit. Annál is inkább, mert a melankolikusok többségét igen jó humorral áldotta meg az Ég. Ez nem csoda, ha figyelembe vesszük, hogy érdekli a dolgok háttere, a részletek, és képes is ezeket fejben tartani. Így aztán nagyon érdekes képzettársításokra képes. Míg a szangvinikus spontán reakciókkal tud mulattatni, addig az ő személyisége intelligens, elgondolkodtató szellemességekben mutatkozik meg.

Sajnos a melankolikus befelé fordulása és önelemzése miatt könnyen válik képzelt beteggé, illetve kisebb-nagyobb mértékben depresszióssá. Ennek ellenére olykor a melankolikus is tud „laza” lenni, de ez sokkal kevésbé felszabadult állapot, mint egy szangvinikusnál. Mint mondtuk, mindkét típus tagjai erősen érzelmi lények, míg azonban a szangvinikusnak akár percről percre változik a hangulata, addig a melankolikus érzelmei lassan jönnek létre – ezután viszont legalább olyan erősek, és általában jóval tartósabbak. Különösen igaz ez a negatív érzések (szomorúság, düh, aggódás) esetében. Miközben ugyanis a szangvinikus gyermeki vigyorral élvezi a saját temperamentumát (kacag a saját bolondságain is), addig ő sokszor igen nehezen viseli az állandó aggodalmaskodás terheit.

Mivel befelé forduló alkat, a melankolikus elsősorban magában tépelődik, ami persze nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem látszanak rajta érzelmek – a rossz kedve például igencsak észrevehető.
Amikor melankolikus emberrel találkozunk, tapasztalhatjuk, hogy kezdetben elég nehezen enged közel magához. Mégis, nagyon megéri a „munkát”, hogy bensőséges kapcsolatba kerüljünk vele, mert ilyenkor derül ki, mennyire mélyen érző, csupa szív személyiség, aki az érzelmek széles skáláját éli meg…"

Őrjöngő Farkas 2009.11.11. 18:15:03

@Le Marquis: Ugyan, nem kell magyarázkodni...

Őrjöngő Farkas 2009.11.11. 18:17:42

@JanCsi: Kikérem magamnak! Nagy része igaz, de szenvedélyesen tagadom, hogy mélyen érző, csupa szív személyiség volnék.

JanCsi 2009.11.12. 11:54:59

@Őrjöngő Farkas: ennyi hibaszázalék minden jellemzésnél adódik.

Le Marquis 2009.11.12. 22:59:57

Hát, ha csak ennyi lenne, az még jó arány lenne...
süti beállítások módosítása